کاهش ۱۹.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی اسراییل

در تل آویو تولید ناخالص داخلی در سه ماه آخر سال گذشته به طور سالانه ۱۹.۴ درصد کاهش یافته است. این بدتر از همه برآورد‌های یک نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران بود که میانگین پیش بینی آنها کاهش ۱۰.۵ درصد بود.
کاهش ۱۹.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی اسراییل
کد خبر:۶۲۳۳

به گزارش اقتصاد معاصر؛  ‌کشمکش رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی با کابینه و کنست، بر سر معافیت حریدی‌ها از خدمت سربازی و فشار آن بر اقتصاد این رژیم ادامه دارد.

 

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی دیروز جمعه گفت که انتظار دارد جنگ چندجانبه اسرائیل تا اوایل سال آینده ادامه داشته باشد، اما تا حدود یک ماه دیگر  از شدت آن کم خواهد شد.


یارون تغییرات ساختاری در اسرائیل را ضروری خواند و گفت از جمله این تغییرات، لزوم استخدام تعداد بیشتری از مردان یهودی ارتدوکس در ارتش اسرائیل است.


او گفت: «ما به نیروهای ذخیره و سرباز بیشتری نیاز خواهیم داشت و وادارکردن اسرائیلی‌های غیرمذهبی به خدمت طولانی‌تر، حدود ۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی سالانه یا تقریباً ۲.۵ میلیارد دلار برای اقتصاد هزینه خواهد داشت».


رئیس بانک مرکزی اسرائیل جمعه به تلویزیون بلومبرگ  در واشنگتن گفت: «جنگ بیش از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت طول کشیده است».


رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی بارها از کابینه نتانیاهو به دلیل معافیت حریدی‌ها از خدمت سربازی انتقاد کرده و آن را عامل فشار بر هزینه‌های جنگ این رژیم خوانده است.


اما با این حال،‌ پیش‌نویس قانون ادامه معافیت یهودیان حریدی از خدمت اجباری خرداد ماه گذشته در کنست با اکثریت رای ۶۳ نماینده کنست در مقابل ۵۷ مخالف تصویب شد. 


یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز تنها کسی بوده که در میان اعضای ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو به این موضوع رای منفی داد.


رئیس بانک مرکزی اسرائیل دیروز جمعه در گفت‌وگو با بلومبرگ افزود: انتظارات و سناریوی اساسی ما این است که جنگ تقریباً در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و با شدتی مشابه آنچه اکنون شاهد آن هستیم تا حدود یک ماه دیگر ادامه می‌یابد و سپس به‌آرامی کاهش یابد.».


بر اساس گزارش بلومبرگ، جنگ علیه حماس در غزه و حزب‌الله لبنان در یک سال گذشته و همچنین تنش‌های شدید با ایران، خسارات سنگینی را به اقتصاد اسرائیل وارد کرده است، زیرا کسری بودجه با افزایش هزینه‌های دفاعی و افول بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز و گردشگری افزایش‌یافته درحالی‌که تورم فراتر از محدوده هدف کشور شتاب گرفت و هزینه‌های استقراض افزایش یافت.


از زمان آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه لبنان در اواخر شهریورماه هزینه روزانه عملیات نظامی اسرائیل حدود ۱۳۳ میلیون دلار (۵۰۰ میلیون شکل)اعلام شده که تاکنون به بالای ۶.۶ میلیارد دلار رسیده است که دلیل آن استقرار بیشتر سربازان و مقابله اسرائیل با موشک‌های بیشتر شلیک شده از چند جبهه است.


بر اساس گزارش بلومبرگ، تحلیلگران می‌گویند که اقتصاد اسرائیل با یکی از بدترین رکودهای تاریخ تأسیس این رژیم مواجه است، آن هم به دنبال اینکه جنگ باعث فلج شدن مشاغل شد، مردم را مجبور به تخلیه خانه‌های خود کرد و ارتش را بر آن داشت تا صدها هزار سرباز ذخیره را فراخواند.


بر اساس آمار رسمی در تل‌آویو، تولید ناخالص داخلی در سه ماه آخر سال گذشته به طور سالانه ۱۹.۴ درصد کاهش‌یافته است. این بدتر از همه برآوردهای یک نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران بود که میانگین پیش‌بینی آنها کاهش ۱۰.۵٪ بود.


به نوشته بلومبرگ،‌ اقتصاد اسرائیل در حال حاضر به دلیل تجاوز نظامی اسرائیل در نوار غزه و لبنان که منجر به کاهش رتبه اعتباری اسرائیل توسط آژانس‌هایی مانند مودیز، فیچ،استاندارد اند پورز شد، با چالش‌های بزرگی مواجه است. این نشان‌دهنده نگرانی در مورد مدیریت منابع اقتصادی کابینه در طول این جنگ طولانی فراتر از انتظارات رهبران اسرائیل است. شکل اسرائیل شاهد بدترین کاهش روزانه خود از زمان آغاز جنگ بوده که نشان‌دهنده نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد ثبات این ارز است./ فارس

ارسال نظرات